Helena har lång erfarenhet av att arbeta med metoden forumspel/forumteater med barn och ungdomar i grundskolan, på gymnasiet och med vuxna. Forumspel är en fantastisk form att arbeta med bl.a. värderingar och konflikthantering. (läs mer om forumteater under Drama).
I skapande skola arbetar vi med grunderna i drama/teater. Tillsammans jobbar vi med dramapedagogiska övningar för att skapa trygghet i gruppen samt att lära sig att lita på sin fantasi och kreativitet. Vi jobbar med bl.a. värderingsövningar, forumspel, improvisation samt utvecklar röst och rörelse i scenisk gestaltning.
Referens från högstadieskola:
”På Nordlyckeskolans högstadieskola i Torslanda har Helena Ulinder vid flera tillfällen haft workshop och forumteater i våra temaarbeten kring värdegrundsfrågor i skilda ämnen så som hbtq, sex och samlevnad, alkohol, narkotika och tobak samt rasism. Personal, föräldrar samt elever har alla fått ta del av utbildningarna och på utvärderingarna har Helenas upplägg genomgående varit enormt uppskattat.
Helenas upplägg med att ta in drama/teater i ett genomtänkt pedagogiskt upplägg har slagit väldigt väl ut. När eleverna har redovisat på kvällstid för och med föräldrar har diskussioner och reflektioner av mycket hög kvalité blivit resultatet som vi haft enorm nytta av vid vårt fortsatta arbete. Föräldrarna har genomgående varit mycket positiva till kvällsredovisningarna och uttryckt stolthet när deras barn visat en sådan mognad när de diskuterat svåra ämnen.
De positiva ringarna på vattnet har varit många så som ett mer accepterande klimat och teatervana som använts till helt andra redovisningar i de olika ämnena samt en höjd utbildningsnivå på värdegrundsfrågor och drama/teater i undervisningen.”
Vi på Nordlyckeskolan kan varmt rekommendera Helenas upplägg
Personalen på Nordlyckeskolan genom so lärare Peter Sandström.
Exempel på temaupplägg.
Dramaprojekt för elever, exempel Mänskliga rättigheter (alla människors lika värde).
Dag 1: Värderingsövningar som berör alla människors lika värde, mänskliga rättigheter, rasism, fördomar och rädsla. Drama-, teaterimprovisation- och gruppdynamikövningar.
Dag 2: Arbetar med tema ”alla människors lika värde” forumspel. Eleverna arbetar i smågrupper och skapar egna scener för varandra och interagerar genom att gå in i varandras scener och försöker bryta eller minska förtrycket. Därefter har vi diskussion.
Dag 3: Här fortsätter vi att utveckla forumspelen. Om det finns intresse att spela upp scenerna för föräldrar respektive andra klasser, finns möjligheten att vidareutveckla scenerna eleverna skapat.
Dramaprojekt för elever, exempel HBTQ
Dag 1: Värderingsövningar som berör kärlek, sexualitet, hbtq-frågor, könsroller och förväntningar inom dessa områden. Drama-, teaterimprovisation- och gruppdynamikövningar.
Dag 2: Arbetar med hbtq-frågor i drama och forumspel. Eleverna arbetar i smågrupper och skapar egna scener för varandra och interagerar genom att gå in i varandras scener och försöker bryta eller minska förtrycket. Därefter har vi diskussion.
Dag 3: Här fortsätter vi att utveckla forumteatern. Om det finns intresse att spela upp scenerna för föräldrar respektive andra klasser, finns möjligheten att vidareutveckla scenerna eleverna skapat.
Olika exempel på teman
- mobbing
- rasism
- ANT (alkohol, narkotika, tobak)
- SOS (sex och samlevnad) hbtq
- hedersrelaterat våld
- mänskliga rättigheter.
Syfte och mål är förankrade i läroplanen
Syfte
- Att stärka självkänsla och självförtroende.
- Att få inblick i konstformen teater/drama.
- Att själva få vara medskapande till eget uttryck inom drama genom olika improvisationsövningar och dramaövningar.
- Utvecklas genom att arbeta i grupprocesser.
Mål
- Målet är att utveckla barnets spontanitet, kreativitet och samarbetsförmåga genom drama, lek, koncentration och lyhördhet.
- Att skapa nyfikenhet och lust till att utveckla eget uttryck i teater/drama.
- Att barn och unga får möjlighet att tillämpa estetiska läroprocesser i inhämtning och processandet av annan kunskap.
Koppling till läroplanen: I skolans värdegrund och uppdrag
Grundläggande värden
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Genom att aktivt arbeta med värderingsövningar, diskussion, tolerans och förståelse genom olika dramaövningar/forumteater samt gestalta aktuella ämnen i samhället, bidrar vi i en estetisk läroprocess att nå skolans värdegrund och uppdrag.
Skolans mål är att varje elev
- kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter
- respekterar andra människors egenvärde
- tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till
- att hjälpa andra människor
- kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv
(Ur Läroplanen)